torsdag 25. februar 2010

Tacosuppe og musli-mix!

I dag lagde jeg en herlig tacosuppe til middag. Johan har en tendens til å være skeptisk til mat i flytende form, men dette synes også han var sinnsykt godt. Lagde en oppskrift til 4 porsjoner, og over halve suppa er igjen i gryta, noe som sjelden skjer med Johan i hus. Så det var mye, men god mat!

Tacosuppe - 4 porsjoner:

500 g kjøttdeig/karbonadedeig (avhengig av hvor sunn du vil ha den :P)
1 løk skåret i små båter
2 gulrøtter skåret i små strimler
1 purre skåret i ringer
1 liter buljong (2 ts buljongpulver + vann)
1 boks hakkede tomater
1 pose tacokrydder (synes den var litt tam, så krydret litt ekstra)
+ tabasco etter smak

Pyntes/garneres med mais, en klatt rømme/kesam, litt ost og noen tortillachips!

Kjøttet stekes, og legges i en kjele, sammen med alt det andre. Kokes opp, og skal småkoke i ca. 10 min.



Lunsjen i dag må også nevnes! Jeg ristet havregryn, 4-korngryn og mandler i ovnen i 10 min, til de ble litt sprø, hadde på litt kanel, og la det i matboksen.
Skar deretter opp et eple, og la i en separat pose, så det skulle holde seg friskt, og hadde med to små vaniljeyoghurter.
Tok alt på øyemål, men det viste seg at det var mye mer enn jeg klarte å spise. Beregn musli iforhold til en yoghurt, så blir det en passe lunsj.

Og det var sinnsykt godt! Mye bedre enn de kjedelige brødskivene med den klamme salamien på. Går jo også ann å bytte ut yoghurten med melk, eller cottage cheese, men jeg tror fortsatt at yoghurt gir best smak. Valgmulighetene er jo mange, kan bytte ut til fruktyoghurt, og ha andre type frukter, som alt av bær, pærer, appelsiner, kiwi, banan osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar